Tempaudumme irti puisevasta realismista. Tanssimalla.
Menneellä
harjoitusviikolla työryhmäämme hiljan lyöttäytynyt koreografi Hilppa Lampi
vieraili ensimmäisen kerran VRH-harjoitushuoneessa, meidän luonamme. Kotvanen
ennen harjoituksia suuntasin alkovimaiseen keittokomeroon mutustamaan
täysjyväleipääni. Siellä kohtasin hänet.
Kiinnitin
oitis huomiota hänen terävöityneeseen katseeseensa ja muutoinkin sähköistyneeseen
olemukseensa. Hän oli silmiinpistävästi herkempi, alttiimpi ja tulisieluisempi
kuin varhaisemmalla tapaamiskerrallamme, jolloin vain kahlasimme lävitse
lähiviikkojen harjoitusaikataulun ja kävimme melko mitäänsanomattoman
keskustelun ylenemättömän pragmaattisissa seikoissa pitäytyen. Havainnoimistani
saattoi tosin johtaa harhaan hänen voimakas ja läheltä katsoen hytkähdyttävä
kasvomeikkinsä, maski, joka oli kai
edeltäneen päiväharjoituksen peruja: korostuskynällä vahvistetut, nypityt
kulmakarvat ja poskipäihin levitetty, kalvakammaksi tekevä pakkeli.
Tyystin
en kuitenkaan erehtynyt.
Jokin
hänessä oli toisin.
Hilpan työtehtäväksi on suotunut »liikelähtöisen teatterin kerrontaelementtien
tuominen Ramboon». Liike ja tanssillisuus eivät kuitenkaan suinkaan
ole esityksessä läsnä siinä kaikkein tyypillisimmässä ja tunnusmaisimmassa
ominaisuudessa – kyse ei ole pelkästään siitä, että toisimme tanssillisuutta
kohtaukseen, johon se erottamattomasti kuuluu kuten viinanhuuruisiin
bakkanaaleihin, joissa tanhutaan pukahtelevan fagotin, karkeloivan haitarin ja
säkkipillin tahdissa. Me tavoittelemme jotakin
enemmän. Me olemme
kunnianhimoisempia.
Näytelmäkäsikirjoituksen
loppupuoliskoon sijoittuu kohtaus, jolle olemme antaneet työnimen ”Juhannus
(Well done)”. Joukkokohtauksessa kaikki roolihenkilöt ovat kokoontunet saman
pöydän ääreen. He istuvat puutarhatuoleissa idyllisellä patiolla, nauttivat
aterioitaan kulinaarisen verkkaisin vedoin.
Kertautuvasti
Elina on toistellut, kuinka suunnattomasti häntä puistattaa ajatus siitä, että
raahaisimme estradille pitkänmallisen pöydän,
puutarhatuolit ja vahakankaisen pöytäliinan. Juuri
tämäntyyppisiin kohtauksiin käymme Hilpan kanssa käsiksi – emme halua toisintaa
sitä mikä joka tapauksessa jälleen kesällä 2016 nähdään satamääräisissä
kesäteatterimontuissa pitkin maita ja vainioita.
Kukkoilemisen
ja uhman keskellä minun on kuitenkin esitettävä muuan ennakkovaraus – on
todellinen haaste tuoda liike kohtaukseen, joka perusteiltaan rakentuu dialogin
varaan. Syvähenkisin keskusteluyhteys näet syntyy siitä, että kaikki ovat
aloillaan. Onko tällainen ristiinkytkentä edes mahdollinen?
Se
mietityttää. Näen mielikuvitukseni rajojen piirtyvän.
Tähän.
Näyttelijät sukeltavat liikelähtöisen teatterin perustavanlaatuisiin
harjoituksiin. Tätä hetkeä olen odottanut hartaasti ja malttamattomana, ennen
muuta siksi, etten koskaan ole ymmärtänyt tanssia. Musikaaleissa minua
keljuttaa tavattomasti saumahetket, jolloin tarinankerronta katkeaa
sirkusmaisen karnevalistiseen hyppelehdintään ja yhteislauluun, samaten tunnen
oloni vaivaantuneeksi koreografialtaan huikaisevimpienkin – kuulopuheiden
perusteella huikaisevien, tässä olen kykenemätön näkemään mikä on huikaisevaa
ja mikä tylsämielistä – tanssiperformanssien aikana. Ne eivät onnistu
nostattamaan minussa sitä kokijan pakahduttavaa hurmaa, jota ilman tuskin
mieltäisin elämää elämisen arvoiseksi. Monet teistä takuulla muljauttavat
silmiään ja tuhahtavat frustroituneina, mutta jostain syystä tanssi ei valveuta
minussa ajatuksia, ja siksi se ei kiinnosta minua. Toisaalta tanssijat tuntuvat
julistavan ikään kuin maksiimia luodakseen, etteivät sanat tavoita yhtä syviä –
vai kuinkahan sen sanoisi – kosketuskohtia kuin liike. Jos näin on, ei liike tietenkään ole palautettavissa tai
harppunoitavissa sanoin. Ehkä juuri tässä on minun ymmärtämättömyyteni liki
matemaattisen tarkka kaava. Aina emme voi ymmärtää toisiamme.
Puhummehan
eri kielillä.
Hilppa johdattaa näyttelijät harjoitukseen tukeutuen ensin
käytännönläheiseen esimerkkiin siitä, millä tavoin liikelähtöinen teatteri auttaa
häntä esiintyjänä ja näyttelijänä käsittelemään arkaluontoisia tunteita –
pelkoa, epävarmuutta, riittämättömyyttä. Aluke on konkreettinen, ja niinpä se
miellyttää minua.
”Jos
tunnen oloni ennen esitystä epävarmaksi ja pelokkaaksi, kuten usein tunnen, minä
sukellan roolihahmoon kropankäytön kautta”, hän aloittaa. Äkisti Hilppa
kupertaa kehonsa ja ottaa muutamia määrätietoisen jämäköitä
askelia korpinmustalla tanssimatolla. Pelko, niin kuin ei mikään roolihahmoon
kuulumaton, karehdi hänestä. Havainnollistus tuntuu sanovan, että jos
roolihenkilön fysiikan tuntee läpikotaisesti, on ajatuskiehnäys yhdentekevää.
Vastaanpanemattomasti
mieleeni kuitenkin kohoaa eräs ajatus.
Pelon
hälventämisen mahdollistaa takuuvarmasti itseluottamus. Ja eikö itseluottamus
jauhaannu juuri siitä, että toistaessaan roolihenkilönsä fyysisiä toimia tulee
ikään kuin todistaneeksi itselleen, että vaikka kärsiikin jonkinlaisesta
kompleksisesta alemmuudentunnosta, niin siitä huolimatta yhäkin voi tulla,
muuttua Häneksi. Itsevarmuudesta taas sukeutuu esiintymisen nautinto. Ja
esiintymisestä nauttivaahan on ehta ilo seurata.
Eikö
tämä ole psykologiaa?
Onko liikkeen lumous psykologiaa?
Harjoitusten päätteeksi keräännymme epäsymmetriseen muodostelmaan. Seikkaperäisempi
kohtauksiin paneutuminen on jälleen ollut yhtä hurmaa – dramaturgisesta
ekstaasistani voisin kirjoittaa loppumattomasti, loppumattomalla vimmalla.
Näyttelijät tarjoavat hanakasti ideoitaan ja harjoitushuoneessa vallitsee
mukava, välitön työilmapiiri. Omia ajatuksiaan voi esittää kakistelematta ja
vailla hiertävää ennakkolaskelmointia. Tunnelma takaa idearikkauden.
On
jälkipuinnin aika. Päivä on romahtanut illaksi. Ajatukseni harhailee, katson
ikkunasta ulos ja äkkiarvaamatta olen siellä – kuulen tupakannatsan tipahtavan
viemäriin, farmarimallisen auton kaukolukituksen helähtävän, sateenvarjoa
ravisteltavan. Säpsähdän ajatuksistani Elinan lausuessa loppusanat.
”Useathan
ovat udelleet minulta, että miten meillä menee. Minä vastaan heille aina,
rehellisesti, että tässä on jotakin erityistä.”
”Vastaan,
että minulla on fantastinen porukka.”
Kierrätän
katsettani näyttelijöissä. Vaistomaisesti tulen läpikäyneeksi ristivetoiset
ajatukseni tanssista, ne avautuvat mieleeni eräänlaisena aistivoimaisena
kollaasina.
Lämpö
valtaa sydämeni.
Ja tämän
kaikkinaisen havainnekuohun keskellä minä nyökkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti