Valtaansa
ottava, syvällemenevä oivallus saa alkunsa siitä että tunnustan oman
rajallisuuteni ja vajavaisuuteni: minä olen roikkunut fiksoituneesti ja
itsepintaisesti tekstissä. Yltiökirjallisena persoonana tunnen kyllä sanallisen ilmaisuvoiman koko
uhmakkaassa kirjossaan. Virkkeen, joka sukkuloi jouhevasti rekisteristä toiseen, tekstin sisäisen rytmin ja poljennon
ja melodian, parahultaiseen maahan upotetut tapahtumahorisonttia ennestään
verestävät yksityiskohdat, vyörytyksen, vyörytyksen… Kielitajuni ja
tyylivaistoni lienee raffinoitunutta, mutta minulla ei ole ohjaajan mielikuvitusta. Ja juuri siksi taakse jäänyt uuras ja
tuottelias harjoitusviikko oli käänteentekevää oivalluksen aikaa – se merkitsi
minulle todellista dramaturgista havahtumista.
Näin kosketusetäisyydeltä kohtauksen tempautuvan irti käsikirjoituksen
kahleista, heräävän henkiin. Tämä
kohotti minut hurmioon, Mahtavaan Epifaniaan.
Käsikirjoitus
uhkuu toteutuksellisia mahdollisuuksia.
Hänelle,
joka osaa katsoa.
Kaikista
eriskummallisinta ja siten haltioittavinta oli se, että auttamattoman
läyhäisenä pitämäni kohtaus osoittautui sovitusvaiheessa pirullisen
hedelmälliseksi. Tämän myötä käsitin, ettei näytelmäkäsikirjoitusta ole
laatuunkäypää arvioida kuin romaanikirjallisuutta – sen sijaan että antautuisin
tekstin vietäväksi kuin ajanvieteromaanin, minun olisi onnistuttava näkemään
toteutukselliset visiot, näyttämökuvat, ohjaajan mielikuvitus.
Kotona
kirjaan ylös konekirjoituspaperin marginaaliin vapisevalla käsialalla: joka
ikinen kerta, kun vastaisuudessa uppoudun uuteen näytelmäkäsikirjoitukseen, minun totisesti on muistettava tämä.
Minun on muistettava mitä
tapahtui tänään.
Tehdään
paluu teatteri-ilmaisullisen valaistumiseni alkuhetkiin, tiistai-iltapäivään,
VRH-harjoitushuoneeseen.
Olen
jättäytynyt syrjään. Aikeenamme on edetä yksityiskohtaisempaan kohtausharjoitteluun,
ottaa sovituksellisia ensiaskelia. Hypistelen käsissäni asteriskien, nuolien ja
kipakoiden reunahuomautusten täplittämää plaria, ja luen kerkeästi kohtauksen,
joka pian on työn alla.
Nyt näette saman kuin minäkin: kohtauksessa korventavan kuumana alkukesän
päivänä Rambon seinäntakainen naapuri Krisu nyhjöttää valottomassa huoneessaan,
suljettujen säleverhojen takana ja tuijottaa kovakatseisesti, hypnoottisen
keskittyneenä televisionruutua kädessään peliohjain, jonka nupuroita hän
näpelöi tottunein elkein. Krisu vääntelehtii spastisesti, luonnottomassa
asennossa sohvalla, johon on pinttynyt joitakin sokeriliemitahroja.
Likistyneiden istuintyynyjen taitekohtaan on jäänyt einesmuonien tähteitä ja
sirumaisiksi murskautuneita perunalastuja. Verhoilultaan sohva on ehtaa
Kierrätyskeskuksen tyyliä – sisustuksellisesti se edustaa mennyttä, jolla ei
vielä ole arvoa.
90-lukua.
Krisu
itse on komediallinen sivuhahmo, jonka Vincent Kinnunen tulkitsee
antaumuksellisesti – arvelen juuri tämäntyyppisten roolihahmojen muodostuvan
ennen pitkää hänen erikoisalakseen. Samaan aikaan kun Krisu tahkoaa aivotonta
mäiskintäpeliä, kuulemme lähemmäksi painuvia askelia. Pian huoneeseen lyllertää
jotenkin käpertynyt Rambo, joka istuutuu silminnähden turhautuneena Krisun
viereen ja tarttuu toiseen peliohjaimeen, paatuneesti ja tervehtimättä.
Koittaa
dialogi, jonka huumoripitoisuus sukeutuu toistosta (Krisu hokee kertautuvasti
erästä roisia alatyylisyyttä, jonka on määrä paitsi kirvoittaa naurunremakoita,
myös kuvastaa sivuhahmon aloitekyvyttömyyttä ja ummehtunutta kyynisyyttä). Dialogi on nopeasti käyty. Sen päätteeksi
Rambo ponnahtaa jaloilleen ja kivahtaa lähtevänsä perheineen kesämökille. Rambo
poistuu siivottomasta huoneesta hyvästejä jättämättä. Krisu tuijottaa edelleen
rävähtämättömän lumoutuneena televisionruutua. Hänen silmissään on addiktin tunnusomainen,
fetisistisen täyttymyksellisen hohde.
Nyt tiedätte mitä kohtauksessa
tapahtuu. Nyt näette saman kuin minäkin.
Elina
aloittaa kohtauksen elävöittämisen mullistavalla ohjeella. Hän pyytää kahta
näyttelijää »estradille» ja toteaa enteellisesti: »Johdot luikertelevat
pelikonsolista teihin. Te olette heijastus, mäiskintäpeli.» Mainion
näyttämövision myötävaikutus on elähdyttävä. Näyttelijät keksivät oikopäätä,
että »heijastuksessa» voisimme nähdä karate-henkisen, julkeudessaan elegantin lähitaistelun.
Muutaman lupauksia herättävän versioinnin jälkeen työryhmä saa briljantin
idean: voisiko lähitaistelu myötäillä dialogia? Ennen kuin Rambo on saapunut
paikalle, näemme heijastuksessa vain yhden figuurimaisen virtuaalihahmon joka
ikään kuin kuivaharjoittelee sähäköitä potkuja ja määrätietoisen linjakkaita lyöntejä
– ja silloin kun Rambo istuutuu alas muhkuraiselle sohvalle ja tarttuu
ohjaimeen, härmistyy heijastukseen toinen virtuaalihahmo, taistelija, he kumartavat, sitten kuulemme kongin kumean jymäyksen
– sitten kaksintaistelu voi alkaa.
Toisen kohtauksen – ja dramaturgisen hurmioni – alkumuoto. |
Kamppailun
alku on tunnusteleva, hahmot hyppelehtivät pitäen itsensä alituisessa
liikkeessä ja iskuvalmiudessa kuin nyrkkeilijät. Dialogin edetessä Krisu mukiloi mäiskintäpelissä säälimättömästi Ramboa, rusikoiden kohtauksen
loppuhetkinä maahan nöyryytettynä laonnutta vastustajaansa.
Jo
pelkästään alkeismuotoinen, raakilemainen kohtaussommitelma on kaikessa
groteskiudessaan ja irvokkuudessaan niin kutisuttavan hulvaton, etten saata
sanoa.
Olen
mykistynyt. Videopelissä, jonka minä näin yksinomaan sellaisena kuin se
näytelmäkäsikirjoitukseen oli kirjoitettu (Plasma TV:n näytölle syttyneenä,
grafiikaltaan korkealaatuisena tosioloisena jäljitelmänä), lymysi valtava
näyttämösovituksellinen mahdollisuus. Harjoitushuoneessa nikottelen tunkkaista
nauruani ja samassa oivallan, kuinka sikeä on tinkimättömän tekstilähtöisyyden
varjo.
Illalla
hukuttaudun mietelmiini.
Minun on irrottauduttava
tekstilähtöisyyden alamaisuudesta.
Lehteilen näytelmäkäsikirjoitusta, syvennyn vielä kertaalleen kohtauksiin ja
näen ennen kokemattomia häivähdyksiä.
Vapaudun
tekstin ikeestä.
Kirjoittamalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti